کد خبر: ۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۹
حضرت آیت الله مهدوی کنی:

 

در این جلسه رییس دانشگاه امام صادق (علیه السلام) پس از تبریک اعیاد قربان و غدیر به تبیین مسایلی در خصوص وصایت امیرالمومنین پرداخت و به مساله اسلام آوردن تعدادی از غاصبین حق اهل بیت (علیهم السلام) پیش از هجرت پیامبر و تشکیل حکومت توسط ایشان، به برداشت خود از کتاب اسرار آل محمد (سلیم بن قیس) اشاره کرد و فرمود: در هر حرکت اجتماعی لزوماً همه کسانی که به آن حرکت گرایش پیدا می کنند مومنان به کل آرمانهای آن حرکت نیستند. من معتقدم تعدادی از صحابه از وضعیت آن دوره عربستان ناراضی بودند و با شروع دعوت پیامبر تصمیم گرفتند با همراهی با آن به سوی مقصد خود حرکت کنند. دلیل این مطلب نیز اعتراضات فراوان آنها به پیامبر در احکام مختلف بود. به طوریکه از آن حضرت می پرسیدند که آیا این حکم از نزد خود توست یا خدای تو. یعنی به حرکت پیامبر و انقلاب ایشان ایمان نداشتند. بلکه به دلیل مقاصد دیگری با آن همراه شده بودند که با رشد و گسترش اسلام زمینه را برای به قدرت رسیدن خود مهیا کردند.


ایشان به ذکر مثالی در مورد انقلاب اسلامی ادامه دادند: در زمان حرکت امام نیز همه به ایشان معتقد نبودند، اما حتی توده ای ها هم ادعای پیروی از ایشان را داشتند. بنده، آقای هاشمی، آیت الله منتظری، آیت الله طالقانی، آیت الله انواری، آقای کروبی، آقای عسگراولادی و گروهی دیگر در زندان اوین با تعدادی از سرکردگان منافقین زندانی بودیم، آنها با اینکه ادعای پیروی از حرکت امام را داشتند اما حتی محل اقامت، سفره و حتی دستشویی هایشان را از ما جدا کرده بودند. آنها با آرمانهای امام اعتقادی نداشتند اما چون حرکت توسط ایشان آغاز شده بود، ترجیح داده بودند که پشت این حرکت برای رسیدن به مقاصد خود تلاش کنند. به عبارتی در هر انقلابی عده ای مومن انقلابی داریم و عده ای انقلابی مومن. مومن انقلابی اصل برایش تبعیت از فرامین رهبر است و انقلاب را تبع فرامین رهبری لازم می داند. اما انقلابی مومن اولویتش انقلاب و حرکت است، هرچند مخالف نظر رهبر آن حرکت باشد.

ما معتقدیم تجلی ایمان در تبعیت کامل از پیامبر است و افراد مورد بحث این تبعیت را نداشته اند و جلوه آن در تخلف از سپاه اسامه است که پیامبر متخلفین از آن را لعنت فرمود.

متولی حوزه علمیه مروی با اشاره با شرافت ملبس شدن به لباس روحانیت، این مطلب را مسوولیتی سنگین برای صاحب آن دانست و افزود: طلبه باید نیت خود را برای خدا قرار دهد و چشم به دست هیچ کسی نداشته باشد.

وی با بیان دیگر وظایف یک روحانی تواضع و فروتنی نسبت به مردم به ذکر خاطره ای از آیت الله محمد تقی بافقی پرداخت و گفت: در زمان طاغوت روزی حضرت آیت الله شیخ محمد تقی بافقی(رحمه الله) شخصی را دیدند که بعدها معلوم شد، سرهنگ ارتش است و ریشش را با تیغ  تراشیده. ایشان به سرهنگ فرمودند: آقا ریش تراشی در اسلام حرام است، سرهنگ چون ایشان را نمی شناخت لذا یک سیلی محکم، به صورت شیخ زد و گفت: به تو چه مربوط است! شیخ فرمودند: آیا ممکن است خواهش کنم یک سیلی محکم دیگر به این سوی صورت من بزنید، ولی ریشتان را نتراشید؟ این حرف آیت الله بافقی در سرهنگ قدری اثر گذاشت که بعدها از مریدهای ایشان شد و تا آخر عمر هم محاسنش را نتراشید.

ایشان با ذکر این خاطره افزود: چه قبل و چه بعد از انقلاب عده ای مخالف روحانیون بوده و هستند. توصیه من به شما اینست که حتی با این افراد نیز با احترام برخورد کنید چرا که وقتی خود را وقف دین می کنید باید آماده هرگونه سختی و درشتی در زندگی باشید و خدا از این راه در کلام شما تاثیر قرار می دهد.
ایشان با یاد کردن از مرحوم شیخ عباس قمی گفتند: ایشان وقتی برای نان گرفتن به نانوایی می آمد، به هیچوجه تعارف مردم و نانوا برای عدم رعایت نوبت را نمی پذیرفت و مثل مردم عادی رفتار می کرد. همچنین با ذکر داستانی در مورد احترام آن محدث عالقدر به پدر نقل کردند: در قم شخصى بود به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه همیشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه احکام شرعی را برای مردم مى گفت.

پدر شیخ عباس از علاقه مندان منبر شیخ عبدالرزاق بود به حدى كه هر روز در مجلس او حاضر مى شد و شیخ هم بعد از مسأله گفتن، كتاب «منازل الاخره» محدث قمی را مى گشود و از روایات و احادیث آن مى خواند.
پدر ایشان بارها می گفت: شیخ عباس! كاش مثل عبدالرزاقِ مساله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از این كتاب كه او براى ما مى خواند، تو هم مى خواندى و مرحوم شیخ عباس حتی یک کلام نگفت پدرجان! این كتاب از آثار و تألیفات من است. بلکه هر بار خوددارى کرد  و فقط به پدر می گوید: دعا بفرمایید خداوند توفیقى مرحمت کند.

ایشان با اشاره این مثال رفتار یک روحانی با خانواده را بسیار مهم دانسته و فرمودند: کاری کنید که والدینتان حس کنند که پس از ملبس شدن تقیدتان به احترام به ایشان بیشتر است. همسرتان بفهمد که اخلاق و رفتار شما پس از ملبس شدن بهتر شده است. در این صورت خداوند نیز شما را بیشتر کمک خواهد کرد.
 رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: نیت هایتان را برای خدا خالص کنید. اجر منبر و نماز و درس و بحث را با نیت پول از بین نبرید و اگر اینگونه بودید، آن وقت امام زمان خود شما را به بهترین نحو اداره خواهد کرد.

ایشان با اشاره به اهمیت نظم و پاکیزگی فرمودند: پیامبر ما بیشترین پول را خرج عطر می فرمود و نقل شده از هرجا رد می شدند، ردی از بوی عطر به جای می گذاشتند. سعی کنید همیشه مرتب و پاکیزه لباس بپوشید.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به مسایل سیاسی افزود: من یک روحانی سیاسی هستم و به این مساله افتخار می کنم که هر زمان که انقلاب نیاز به حضور در هر عرصه ای داشت، از آن شانه خالی نکردم اما این دانشگاه را مرکز یک جریان سیاسی قرار نداده ام. همانطور که بسیاری از شما در انتخابات گذشته به گزینه مورد نظر بنده رای ندادید و من نیز بنا ندارم نظر خود را به شما تحمیل کنم. اما نصیحتم اینست که از خط امام و مقام معظم رهبری دور نشوید. از کسانی نباشید که هر روز به دنبال دسته و گروهی هستند و فردا از آرمانهای آن عدول می کنند. توصیه می کنم با تغییر شرایط سیاسی کشور درگیر حرکتهای مقطعی نشوید و روی خط مستقیم حرکت کنید. روحانیت قبل و بعد از انقلاب دشنام شنیده است، اما بر راه امام و مقام معظم رهبری استوار مانده است.

ایشان در خاتمه با توصیه به کوشش مضاعف در درس و بحث علمی، فرمودند: این افتخاری است که جامعه ما را شاگردان امام صادق(علیه السلام) می داند و ما باید با ارتقای علمی خود آبروی این نام و صاحب مقدس آنرا حفظ نماییم.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی پس از ذکر بیاناتی در خصوص عید سعید غدیر خم به شرح فرآیند آزمون های علمی انتخاب افراد برای ملبس شدن به لباس روحانیت پرداخت.

در ادامه این مراسم نیز 12 نفر از دانشجویان به دست حضرت آیت الله مهدوی کنی به لباس روحانیت ملبس شدند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: