کد خبر: ۵۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۳

 

بسم الله الرحمن الرحیم*
وصلی الله علی سیدنا محمد و اله الاطهار و لا سیما بقیه الله فی الارضین، عن ابی عبدالله (علیه‌السلام) قال: قال رسول الله (علیه‌السلام): من سلک طریقا یطلب فیه علما سلک الله به طریقا الی الجنه وان الملائکه لتضع اجنحتها لطالب العلم رضا به و انه یستغفر لطالب العلم من فی السماء و من فی الارض حتی الحوت فی البحر و فضل العالم علی العابد کفضل القمر علی سائر النجوم لیله البدر.(1)
حضار گرامی، بزرگان عرصه علم،‌ اندیشمندان، اساتید و پژوهشگران فاضل! بار دیگر لطف و عنایت ویژه حضرت حق بر آن گرفت تا توفیق برگزاری همایشی دیگر در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) واحد خواهران، پیرامون «علم، معرفت و تضارب آرا در مکتب جعفری» نصیبمان گردد. همایشی که به همت والای جمعی از خواهران فرهیخته دانشگاه و با هدف اعتلای فرهنگ غنی اسلام و برداشتن گام‌های موثرتر در حصول شناخت و معرفت بیشتر بر پا شده است. خداوند را شاکریم که در عصری که هنوز در برخی از کشورهای جهان زنان را واجد شرایط شرکت درمحافل سیاسی، اجتماعی و علمی‌نمی‌دانند، خواهران گرامی ‌ما در عرصه علم و تحقیق و پژوهش پیش می‌تازند و به همت والا و اراده استوار خویش،‌ اندیشه‌ها را به تکاپو و قلم‌ها را به حرکت وا می‌دارند. شاید گمان نمی‌رفت که تنها پس از گذشت یک دهه و نیم (پانزده سال) از تاسیس‌ این واحد،‌ این نهال مقدس ‌اینچنین به بار نشیند، و خود محفلی گردد جهت جذب افکار و اندیشه‌های متعالی.
شیعه، معارف حقه الهیه خود را وامدار صادق آل محمد (علیه‌السلام) می‌داند. البته بر کسی پوشیده نیست که شجره طیبه ائمه طیبه هدی، شجره مقدس و واحدی است که اجزای آن جدا از یکدیگر نمی‌باشند و آنچه در طول زمان از ائمه هدی به منصفه ظهور نشست، تنها انجام تکلیف الهی بود که زمانی به شکل «علی» (علیه‌السلام) مجسم گشت و در وقت دیگر «حسین» (علیه‌السلام) را در صحنه کربلا بیافرید.
امام صادق (علیه‌السلام) نیز در عصری به امامت رسید که از طرفی قدرت‌های سیاسی روز بر سر حکومت و قدرت، در حال کشمکش و درگیری بودند و از جانب دیگر‌ اندیشه‌های جستجوگر و دل‌های تشنه حکمت و معرفت جویای رسیدن به بیکرانه علم ‌ایشان بودند. آن حضرت از سویی مردم را به طلب علم و معرف سوق می‌داد و از سوی دیگر خود کام تشنگان معرفت و پویندگان سبیل علم و دانش را با حقیقت سرشار خویش سیراب می‌ساخت. در محضر درس‌ ایشان چندین هزار شاگرد پرورش یافتند که بسیاری از آنان میان‌دار شاخه‌ای از علوم روز( همچون شیمی، فیزیک ، نجوم کلام فقه و ... گشتند. «اجتهاد» نیز ثمره‌ای از تلاش‌های ‌ایشان بود که مایه پویایی فقه شیعه گشت.
عصر امام صادق (علیه‌السلام) مقارن با ظهور نهضت‌های بزرگ فرهنگی بود. برخورد امام (علیه‌السلام) با ‌این فرق نو ظهور چون زنادقه، دیصانیه، متصوفه، دهریون و نیز سران فرق کلامی‌ و پیروان ابوحنیفه در خور توجه و بررسی است. توحید مفضل به عنوان مجموعه‌ای از تعالیم آن حضرت، نشانگر دریای بیکرانه علم ‌ایشان می‌باشد. امام (علیه‌السلام) پس از آنکه دریچه‌ای از دانش اسرار آفرینش را در مقابل دیدگان مشتاق مفضل گشود، و پرده از بسیاری از شگفتی‌های جهان (آفرینش انسان، حیوان، آب، آتش، آسمان و...) بر کشید و به اشکال معاندان، مانویان، معطله و زنادقه پاسخی در خور داد، به‌ این صحابی جلیل القدر خود فرمود: ‌ای مفضل! آنچه امروز برایت باز گفتم، تنها قطره‌ای از آن دریای علوم است» و به وی وعده داد که در‌ آینده از دانش ملکوت آسمان‌ها و زمین، خلقت ملائکه و مراتب آنان تا سدره المنتهی و غیره سخن خواهدگفت.
پس در ‌این برهه از زمان که سردمداران استکبار جهانی وقیحانه به هتک حرمت قرآن مجید پرداخته و در اذهان آلوده خویش جز به تخریب بیت‌المقدس‌ها و کشتار مسلمانان نمی‌اندیشند، برماست که با علم و آگاهی درمیدان مبارزه علیه آنان گام برداریم و در پرتو اسلام ناب محمدی و مکتب انسان ساز جعفری، در عرصه‌های علمی‌ و تحقیقاتی بیش از امروز تلاش کنیم.
از خداوند متعال خواهانیم تا آنان را که طالب صعود به معارج معارف الهیه‌اند و همه کسانی را که در ‌این راه تلاش می‌کنند (اعم از علما، دانشمندان، طلاب، دانشجویان و محققان) در پناه خود حفظ فرماید و بر توفیقات اهل قلم و‌ اندیشه که خواسته‌ای جز رضای او ندارند، بیفزاید.
«اللهم إنّا نَرْغّبُ اِلیْكَ فی دَولَهٍ كَرِیَمه تُعِزُّ بِهَا الإسلامَ وَ اَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اَهْلَهُ» (2)
« اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ وَ اكْحُلْ نَاظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ‏وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ» (3)

* این پیام به مناسبت همایش علم، معرفت و تضارب آرا در مکتب جعفری در خردادماه 1384 توسط صبیه محترم ایشان قرائت شد.

 

1- اصول کافی، ج1؛ کتاب فضل‌العلم، باب ثوابت‌العالم و المتعلم، حدیث 1، ص 42
2- دعای افتتاح، کافی، ج3، ص 424، اقبال، ص 51.
3- دعای عهد بحارالانوار، ج 53، ص 95 و ج 99، ص 111

نام:
ایمیل:
* نظر: